Doorgeschoten natuurbeleid en taboe op houtkap rond bosbouw in open brief gehekeld

13 september 2011

PARTICULIERE BOSEIGENAREN EN HOUTINDUSTRIE BEPLEITEN OMSLAG IN BOSBELEID

Het is de hoogste tijd voor een nieuw bos- en natuurbeleid in Nederland dat behalve aan de natuurwaarde ook recht doet aan de economische waarde van de bosarealen in Nederland. Dat bepleiten de Algemene Vereniging Inlands Hout (AVIH) en de Federatie Particulier Grondbezit (FPG) in een vandaag gepubliceerde en aangeboden open brief aan staatssecretaris Henk Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (ELI), aan Cees Veerman, voorzitter van de Vereniging tot behoud van Natuurmonumenten en aan Arjen van der Meer (voorzitter van De 12 Landschappen).
“In de kern is dit onze boodschap: er is een onjuiste tegenstelling gegroeid tussen ‘natuurbos’ en ‘productiebos’ of tussen ‘oogstbossen’ en ‘wandelbossen’. Het is de hoogste tijd deze tegenstelling te corrigeren. Er moeten en kunnen in Nederland veel meer bomen geplant, gekapt, verwerkt en verhandeld worden dan nu gebeurt. Dat is goed voor de economie, goed voor het milieu en ook goed voor de natuur. De balans moet terug. Het taboe op het doelbewust produceren en oogsten van hout moet worden doorbroken”
- Persbericht
- Open brief